НОРМАТИВНО-ПРАВОВОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ПРАКТИЧЕСКОГО ПСИХОЛОГА ОБРАЗОВАНИЯ
Нормативная база
1. Декларация прав ребенка. Конвенция ООН о правах ребенка;
2. Конституция Украины (ст. 23, 53);
3. Закон Украины «Об образовании»;
- Закон Украины «Об общем среднем образовании»;
- Закон Украины «Об охране прав детства»;
- Положение о дошкольном учебном заведении, утвержденное постановлением Кабинета Министров Украины от 12.03.2003г. № 305;
- Постановление Кабинета Министров Украины от 26.04.2003г. №632 «Об утверждении перечня квалификационных категорий и педагогических званий педагогических работников»;
- Положение о психологической службе системы образования Украины, утвержденное приказом Министерства образования Украины от 03.05.1999 г. № 127;
- Постановление Кабинета Министров Украины от 26.04.2003г. №632 «Об утверждении перечня квалификационных категорий и педагогических званий педагогических работников»;
- Приказ Министерства образования и науки Украины от 12.12.2003г. №817 «Об установлении квалификационных категорий практическим психологам»;
- Приказ Министерства образования и науки Украины от 20.04.2001г. №330 «Об утверждении Положения об экспертизе психологического и социологического инструментария, который используется в учебных заведениях Министерства образования и науки Украины»;
- Приказ Министерства образования и науки Украины от 07.06.2001г. №439 «О внесении изменений в Положение о психологической службе системы образования Украины»;
- Приказ Министерства образования и науки Украины от 15.08.2001г. №592/33 «Об обеспечении развития психологической службы в системе образования Украины»;
- Письмо Министерства образования и науки Украины от 11.08.2003г. №1/9-380 «Об основных задачах психологической службы системы образования Украины в 2003/2004 учебном году»;
- Письмо Министерства образования и науки Украины от 18.08.2003г. №1/9-385 «О внесении изменений и дополнений к нормативам численности практических психологов и социальных педагогов учебных заведений»;
- Письмо Министерства образования и науки Украины от 30.10.2003г. №1/9-488 «О наименовании должностей, размерах должностных окладов, продолжительности ежегодного отпуска работников психологической службы».
Закон
Украины «Об образовании»
Статья 21. Психологическая служба в системе
образования.
В системе образования функционирует психологическая служба. Психологическое обеспечение учебно-воспитательного процесса в учреждениях образования осуществляют практические психологи. По статусу практические психологи принадлежат к педагогическим работникам.
Статья 22. Социально-педагогический патронаж
в системе образования.
Социально-педагогический патронаж в системе образования содействует взаимодействию учреждений образования, семьи и общества в воспитании детей, их адаптации к условиям социальной среды, обеспечивает консультационную помощь родителям, особам, которые их заменяют. Педагогический патронаж осуществляется социальным педагогом. По статусу социальные педагоги принадлежат к педагогическим работникам.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 127 від 03.05.99 Зареєстровано в Міністерстві м.Київ
юстиції України
30 грудня 1999 р.
vd990503 vn127 за N 922/4215
Про
затвердження Положення про психологічну службу системи освіти України
( Із змінами,
внесеними згідно з Наказом МОН
N 439 (
z0570-01 ) від 07.06.2001 )
На
виконання статей 21, 22 Закону України "Про освіту”, з метою організації
діяльності психологічної служби та соціально-педагогічного патронажу у системі
освіти НАКАЗУЮ:
1.
Затвердити Положення про психологічну службу системи освіти України
(додається).
2.
Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти обласних,
Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій —
забезпечувати управління діяльністю обласних, районних (міських) центрів
практичної психології і соціальної роботи (постійно).
3.
Українському науково-методичному центру практичної психології і соціальної
роботи (Цушко І.І.) — здійснювати науково-методичне забезпечення
діяльності психологічної служби системи освіти, забезпечувати дотримання
державних вимог до змісту її діяльності, форм і методів роботи практичних
психологів і соціальних педагогів (постійно).
4.
Вважати Положення про психологічну службу в системі освіти України, затверджене
наказом Міністерства освіти України від 01.07.93 N 230 і зареєстроване в
Міністерстві юстиції України 26.07.93 за N 101, таким, що втратило чинність.
5.
Контроль за виконанням даного наказу покласти на Першого заступника міністра
Андрущенка В.П.
Міністр
В.О.Зайчук
Затверджено
Наказ
Міністерства
освіти України 03.05.99
N 127
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції
України 30 грудня 1999 р.
за N
922/4215
Положення про
психологічну
службу системи
освіти України
1. Загальні
положення
1.1.
Психологічна служба (далі — служба) в структурі освіти є складовою
частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих
громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимальних
соціально-психологічних умов для розвитку особистості.
1.2.
Служба забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку
дитини, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням вікових,
інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей,
створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх і
виховних завдань навчальних закладів.
1.3. Психологічна
служба у своїй діяльності керується Конституцією України, Декларацією прав
людини (995_015), Конвенцією про права дитини, Законами України "Про освіту”,
"Про загальну середню освіту”, чинним законодавством України та цим Положенням.
(Пункт 1.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
1.4.
Діяльність служби в системі освіти України забезпечується практичними
психологами (соціальними педагогами), які мають вищу спеціальну освіту. За
своїм статусом працівники служби належать до педагогічних працівників і,
відповідно до чинного законодавства, користуються всіма правами і гарантіями,
передбаченими для них.
1.5.
Психологічна служба тісно співпрацює з органами охорони здоров’я, соціального
захисту, сім’ї й молоді, внутрішніх справ, іншими зацікавленими відомствами, а
також — із громадськими і благодійними організаціями.
1.6. Це
Положення регламентує загальну структуру та функції психологічної служби в
системі освіти України в цілому і є основою для діяльності наявної мережі
служби управлінь та відділів освіти державних адміністрацій.
1.7.
Посади практичних психологів (соціальних педагогів)
уводяться в штати дошкільних, загальноосвітніх та
інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти за умови наявності
спеціалістів з фаховою освітою в межах коштів, передбачених єдиним кошторисом
витрат, згідно з Типовими штатними нормативами закладів та установ освіти.
(Пункт 1.7 в редакції Наказу МОН N 439 від 07.06.2001)
2. Основні
завдання
2.1.
Завдання психологічної служби системи освіти України полягають:
у
сприянні повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на
кожному віковому етапі, у створенні умов для формування у них мотивації до
самовиховання і саморозвитку;
у
забезпеченні індивідуального підходу до кожної дитини на основі її
психолого-педагогічного вивчення;
у
профілактиці і корекції відхилень в інтелектуальному і особистісному розвитку
дитини.
2.2.
Основними видами діяльності психологічної служби є:
діагностика —
психологічне обстеження дітей і підлітків, їхніх груп та колективів, моніторинг
змісту і умов індивідуального розвитку дітей та учнівської молоді, визначення
причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;
корекція —
здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у
психофізичному та індивідуальному розвитку і поведінці, схильності до
залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки,
формування соціально корисної життєвої перспективи;
реабілітація —
надання психолого-педагогічної допомоги дітям, підліткам, молоді, які
перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних,
природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали
насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;
профілактика —
своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні
особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у
навчально-виховному процесі тощо;
прогностика —
розробка, апробація і застосування моделей поведінки групи та особистості у
різних умовах, проектування змісту і напрямків індивідуального розвитку дитини
та складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій розвитку груп,
міжгрупових взаємин та освітньої ситуації у регіоні.
2.3.
Психологічна служба системи освіти України функціонує на трьох рівнях:
науковому,
на якому вивчає закономірності психічного розвитку і формування особистості
дитини з метою розробки методів і методик професійного застосування
психологічних знань в умовах сучасної школи;
прикладному,
на якому здійснює соціально-психологічне забезпечення процесу навчання і
виховання, включаючи розробку навчальних програм, підручників, професійну
підготовку і підвищення кваліфікації фахівців;
практичному,
на якому забезпечує безпосередню роботу психологів, соціальних педагогів у
навчальних закладах.
2.4.
Діяльність психологічної служби включає такі головні напрямки:
консультативно-методична
допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання та
виховання дітей і підлітків, допомога органам державного управління у
плануванні освітньої діяльності;
просвітницько-пропагандистська
робота з підвищення психологічної культури в навчальних закладах та сім’ї;
превентивне
виховання (через засоби масової інформації, в ході вивчення шкільних предметів
в рамках навчальних програм або як окремий предмет), метою якого є формування в
учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров’я,
профілактика алкоголізму, наркоманії, СНІДу і злочинності серед неповнолітніх.
3.
Структура та управління психологічною службою
3.1.
Психологічна служба в системі освіти України складається з трьох основних
ланок:
Українського
науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи;
обласних,
районних (міських) центрів практичної психології і соціальної роботи або
методистів методичних кабінетів районних (міських) відділів освіти, які
відповідають за психологічну службу; (Абзац третій пункту 3.1 із змінами,
внесеними згідно з Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
практичних
психологів, соціальних педагогів, які працюють у навчальних закладах.
3.2.
Науково-методичне керівництво психологічною службою системи освіти здійснює
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи,
який створюється Міністерством освіти України та АПН України і діє на підставі
Статуту.
3.3.
Обласні центри практичної психології і соціальної роботи створюються
Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти обласних,
Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій і методично
підпорядковуються Українському науково-методичному центру практичної психології
і соціальної роботи.
Центри
можуть функціонувати як структурні підрозділи закладів післядипломної освіти
або як юридичні особи. (Абзац другий пункту 3.3 із змінами, внесеними згідно з
Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
3.4.
Районні (міські) центри практичної психології і соціальної роботи створюються
районними (міськими) відділами освіти і методично підпорядковуються обласним
центрам.
Центри
можуть функціонувати як структурні підрозділи методичних кабінетів або як
юридичні особи.
3.5.
Районні і міські центри створюються при наявності у навчальних закладах освіти
району (міста) від 20 тис. і більше дітей віком до 18 років.
Якщо
чисельність дітей, які відвідують дошкільні заклади або навчаються в
загальноосвітніх та інших навчальних закладах системи загальної середньої
освіти району (міста), менша, то у відповідному методичному кабінеті вводиться
посада методиста, який відповідає за психологічну службу. (Абзац другий пункту
3.5 в редакції Наказу МОН N 439 від 07.06.2001)
Відділи
освіти таких районів на паритетних засадах можуть створювати міжрайонні центри
практичної психології і соціальної роботи.
3.6.
Атестація практичних психологів (соціальних педагогів)
проводиться атестаційними комісіями, що створюються
при районних (міських) центрах та методичних кабінетах, для встановлення
(підтвердження) їх кваліфікаційних категорій згідно з Положенням про атестацію
педагогічних працівників, затвердженим наказом Міністерства освіти України від
20.08.93 N 310 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02.12.93 за N
176.
3.7.
Обласним, районним (міським) центрам в установленому порядку затверджується
штатний розпис згідно з нормативами чисельності практичних психологів (соціальних
педагогів).
3.8.
Обласні, районні (міські) центри здійснюють свою діяльність відповідно до
Положення або Статуту, якщо вони є юридичними особами.
4. Зміст
діяльності
4.1.
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи
є головною організацією психологічної служби системи освіти України. Він
здійснює організаційні, координаційні та науково-методичні функції у галузі
практичної психології і соціальної роботи.
До числа
його повноважень належить:
науково-методичне
забезпечення психологічної служби системи освіти;
участь в
експертизі діяльності, ліцензуванні державних і недержавних навчальних закладів
та підрозділів психологічної служби системи освіти;
здійснення
психометричного нагляду, забезпечення діяльності психометричної комісії,
організація соціально-психологічної експертизи методів, методик, новацій у
галузі освіти;
дотримання
державних вимог до змісту діяльності психологічної служби, координація
науково-прикладних досліджень та методичних розробок.
4.2. Центри
практичної психології і соціальної роботи (методисти) є основними
організаційно-методичними структурами психологічної служби освіти в області,
районі (місті). Вони здійснюють організаційні, координувальні та
навчально-методичні функції у галузі практичної психології і соціальної роботи.
(Абзац перший пункту 4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН N 439 від
07.06.2001)
Обласні,
районні (міські) центри (методисти):
забезпечують
діяльність психологічної служби освіти регіону згідно з державними вимогами;
надають
методичну, інформаційну підтримку практичним психологам, соціальним педагогам;
беруть
участь в організації підвищення кваліфікації спеціалістів служби, їх атестації
та професійному зростанні, кадровому забезпеченні служби, сертифікації фахівців;
організовують
діяльність методичних об’єднань практичних психологів і соціальних педагогів;
координують
науково-дослідні, практичні дослідження за пріоритетними напрямками діяльності
психологічної служби;
беруть
участь в оцінці, прогнозуванні та формуванні освітньої політики в регіоні;
впроваджують
досягнення психологічної науки та передового досвіду.
(Абзац другий пункту 4.2 із змінами, внесеними згідно
з Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
Центри
практичної психології і соціальної роботи (методисти)
організовують діяльність "Телефонів довіри”, кабінетів
корекції кризових станів, психологічних (сімейних) консультацій, профільних
консультпунктів, реабілітаційних центрів залежно від соціально-психологічних
потреб регіону. (Абзац третій пункту 4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом
МОН N 439 від 07.06.2001)
4.3.
Практичний психолог навчального закладу:
бере
участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення
всебічного особистісного розвитку дітей і учнівської молоді, збереження їх
повноцінного психічного здоров’я;
проводить
психолого-педагогічну діагностику готовності дитини до навчання в період її
переходу з однієї вікової групи до іншої, допомагає у виборі навчального
закладу згідно з рівнем психічного розвитку дитини;
розробляє
та впроваджує розвивальні, корекційні програми навчально-виховної діяльності з
урахуванням індивідуальних, статевих, вікових особливостей різних категорій
дітей;
сприяє
вибору підлітками професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей,
життєвих планів і можливостей, готує учнів до свідомого життя;
здійснює
превентивне виховання, профілактику злочинності, алкоголізму і наркоманії,
інших узалежнень і шкідливих звичок серед підлітків;
проводить
психологічну експертизу і психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки
неповнолітніх;
формує
психологічну культуру вихованців, учнів, педагогів, батьків, консультує з
питань психології, її практичного використання в організації
навчально-виховного процесу.
4.4.
Посада практичного психолога вводиться в дошкільних закладах (у т.ч.
компенсувального типу), усіх типах загальноосвітніх, професійно-технічних
навчальних закладів, міжшкільних навчально-виробничих комбінатів згідно з
нормативами. (Пункт 4.4 із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
4.5.
Соціальний педагог навчального закладу:
здійснює
посередництво між освітніми установами, сім’єю, трудовими колективами,
громадськістю, організовує їх взаємодію з метою створення умов для всебічного
розвитку дітей і підлітків;
сприяє
участі вихованців у науковій, технічній, художній творчості, спортивній,
суспільно-корисній діяльності, виявленню задатків, обдарувань, розкриттю
здібностей, талантів, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію
учнівської молоді;
залучає
до культурно-освітньої, профілактично-виховної, спортивно-оздоровчої, творчої
роботи різні установи, громадські організації, творчі спілки, окремих громадян;
впливає
на подолання особистісних, міжособистісних, внутрішньосімейних конфліктів,
надає потрібну консультативну психолого-педагогічну допомогу дітям і підліткам,
групам соціального ризику, дітей, які потребують піклування тощо.
4.6.
Соціальний педагог зараховується у загальноосвітні школи, школи-інтернати для
дітей, які потребують соціальної допомоги, школи (ПТУ) соціальної реабілітації
для дітей, які потребують особливих умов виховання, професійно-технічні
навчальні заклади згідно з нормативами. Соціальні педагоги зараховуються у ці
навчальні заклади за вакантних посад практичних психологів. (Пункт 4.6 із
змінами, внесеними згідно з Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
4.7.
Працівник психологічної служби повинен:
керуватися
Етичним кодексом психолога;
дотримуватися
педагогічної етики, поважати гідність дитини, захищати її від будь-яких форм
фізичного або психічного насильства;
будувати
свою діяльність на основі доброзичливості, довіри у тісному співробітництві з
усіма учасниками педагогічного процесу; пропагувати здоровий спосіб життя,
підвищувати рівень психологічних знань педагогічних працівників і батьків;
зберігати
професійну таємницю, не поширювати відомостей, отриманих у процесі діагностики
або корекційної роботи, якщо це може завдати шкоди дитині чи її оточенню;
постійно
підвищувати свій професійний рівень, запобігати випадкам здійснення
психодіагностичної, розвивально-корекційної, консультативно-методичної роботи
особами, які не мають відповідної фахової підготовки або права на таку
діяльність;
знати
програмно-методичні матеріали і документи щодо обсягу, рівня знань, розвитку
дітей, вимоги державних стандартів до забезпечення навчально-виховного процесу,
основні напрямки і перспективи розвитку освіти, психолого-педагогічної науки.
4.8.
Тривалість робочого тижня практичного психолога (соціального педагога) —
40 годин. Із них 20 год. відводиться для роботи у навчальному закладі
(індивідуальна і групова психодіагностика, консультування учнів, учителів,
батьків, корекційно-розвивальна робота тощо) і 20 год. — на підготовку до
проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор),
обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо.
5.
Фінансування діяльності
5.1.
Фінансування діяльності Українського науково-методичного центру практичної
психології і соціальної роботи здійснюється Міністерством освіти України та
Академією педагогічних наук України згідно з установчим договором.
5.2.
Фінансування діяльності обласних центрів здійснюється Міністерством освіти
Автономної республіки Крим, управліннями освіти обласних, Київської і
Севастопольської міських державних адміністрацій.
5.3. Фінансування
діяльності районних (міських) центрів практичної психології і соціальної роботи
(методистів) здійснюється районними (міськими) відділами освіти. (Пункт 5.3 із
змінами, внесеними згідно з Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
5.4.
Оплата праці практичних психологів (соціальних педагогів), працівників центрів,
методистів здійснюється згідно з чинним законодавством. (Пункт 5.4 із змінами,
внесеними згідно з Наказом МОН N 439 від 07.06.2001)
5.5.
Працівникам психологічної служби закладів освіти виділяється окреме приміщення
для проведення діагностичної, консультативної, розвивальної і корекційної
роботи.
Директор Українського НМЦ практичної
психології і соціальної роботи І.І.Цушко